Google AdWords tillhör en av de mest omtyckta och spridda annonseringsplattformarna i världen och passar både stora och små företag då systemet är skalbart. Nedan har vi radat upp ett antal AdWords tips som är viktiga att tänka på inför din annonsering.

1. Landningssida och Innehåll

Om man bara ska fokusera på en sak så är det precis som vid SEO (Sökmotoroptimering), innehållet på sin hemsida. Utan ett innehåll som väcker intresse och fångar besökaren så är alla investerade pengar bortkastade. Tänk i första hand på hur landningssidan, den sida man hamnar på när man tryckt på en av dina annonser, men även hur andra sidor som besökaren kan tänkas gå till, ser ut.

Några punkter att tänka på när du skriver innehåll till din hemsida:

  • Skriv en titel och beskrivning i META-datan för hemsidan. Glöm inte att det nyckelord som du helst vill att sidan ska associeras med ska finnas med i både titel och beskrivning (dock bara en gång i titeln och max två gånger i beskrivningen). Denna text är ofta den som dyker upp i den organiska listan på Google. Gör den attraktiv och lockande.
  • Skriv en passande sidrubrik under en header-tagg (h1,h2, osv).
  • Gör en ingress som kort sammanfattar ditt erbjudande och vad besökaren kan förväntas läsa mer om i texten.
  • Beroende på produkt/tjänst, skriv på enkel lättläst svenska och dela upp i sammanhängande korta stycken med passande rubriker.
  • Överdriv inte nyckelordet som du bestämt för sidan utan försök hellre att få till ett bra flyt och gör texten utifrån dina besökare. Vissa säger att man kan bli straffad om man fyller sin sida med nyckelordet men så länge du har en text som är skapad utifrån besökaren och inte överdriver nyckelordet, så borde inte Google ”straffa” dig.
  • Länka till passande produkter eller tjänster i texten om du har en samlingssida som landningssida.

Något som också är viktigt, förutom själva innehållet ovan, är hastighet och anpassning till olika enheter. Du kan se din hemsidas hastighet och användarvänlighet genom att gå in på Googles PageSpeed-verktyg. Där får du betyg på din hemsida för en mängd olika delar, både får mobila enheter och stationära. Sträva efter att få alla dina sidor poängsatta 85 eller högre (du kan behöva ta kontakt med ditt webbhotell). Använd även Pingdoms verktyg och försök komma under 1 sekund i laddtid (detta är nästan ännu viktigare än att få höga betyg hos Googles verktyg).

2. Annonsgrupper

Skapa en annonsgrupp per sökord. Detta låter kanske konstigt och följer inte direkt Googles förslag på uppbyggnad men är det sätt som ger tydligast resultat. Nedan är några anledningar till varför du bara ska ha ett sökord per annonsgrupp.

  • Dina annonser får en direkt korrelation till sökordet och på det sättet oftast ett högre kvalitetsresultat.
  • Du får även ett högre kvalitetsresultat då sökordet och annonsen har en korrelation till den länkade sidan (dvs. om du i annonsen länkar till en hemsida som optimerats för just det sökordet. Något som du självklart ska göra).
  • Det blir betydligt tydligare hur ett sökord och annons presterar om de är ensamma i en annonsgrupp och du kan bättre optimera målsida och annons.

3. Sökord/Nyckelord

Välj dina sökord med omsorg. Testa dig fram och försök att inte vara för bred. Dvs. undvik att bara välja enstaka sökord utan hellre meningar/fraser av olika slag. Håll också koll på hur bra sökorden konverterar.

Som vi skrev under rubriken Annonsgrupper så rekommenderar vi att varje annonsgrupp bara har fokus på ett sökord. Detta betyder dock inte att det bara ska finnas en variant av sökordet i annonsgruppen. Nej, utan detta betyder att bara en form av sökord ska finnas i annonsgruppen men ha olika matchningstyper.

T.ex. om du har en annonsgrupp för sökordet gula bananer så ska annonsgruppen innehålla följande 2 varianter;

  • [gula bananer] – Strikt matchning (den som söker måste söka exakt på detta sökord och inget annat för att få upp annonsen.
  • +gula +bananer – Modifierare av bred matchning (den som söker på mening som innehåller båda dessa ord får upp annonsen).

Tänk också på att lägga in [gula bananer] i exakt matchning som negativt sökord i annonsgrupperna där det är modifierare av bred matchning.

4. Annonser

Annonsen är fönstret in till din hemsida. Det är via annonsen du fångar besökaren och får den in på hemsidan. Beroende på vilket av Googles nätverk du annonserar på (Sök, Display, Video) så finnas det olika AdWords tips.

Men tittar man på den vanligaste typen; den textbaserade annonsen, så har du två rubrik på vardera upp till 30 tecken och en beskrivning på upp till 80 tecken.

Skapa 3 annonser per annonsgrupp och sökord. Försök att utnyttja de två rubrikerna på bästa sätt och förtydliga med beskrivningen.

Lägg in sökordet i sökväg 1.

Låt annonserna rotera jämt, dvs. låt inte Google automatiskt välja vilken annons som ska visas, tills de minst har ett hundratal klickningar. Avgör sedan vilken annons som klickats på mest och ta bort de som inte presterat bra. Skapa sedan ett antal nya annonser baserade på den som presterat bäst.

Läs mer om hur man skriver effektiva annonser och se statistik kring välpresterande annonser på searchengineland.com

5. Följ upp, analysera och modifiera

Koppla ditt AdWords-konto till ditt Google Analytics-konto. Detta för att kunna följa upp, analyser och modifiera dina kampanjer. Detta är helt avgörande för att du ska kunna utveckla din annonsering och minska kostnaden till ett minimum per avslutad affär.

Hjälp mig!

Känner du att det kanske blir för svårt eller för tidskrävande att implementera ovan förslag så är du varmt välkommen att höra av dig till oss så ser vi hur vi kan hjälpa er.


?>