AdWords, hur fungerar det?

AdWords skrivet med Alfapet-bokstäver

Google AdWords

AdWords är Googles annonseringsplattform. Via AdWords kan företag lägga upp kampanjer och promota sina produkter och tjänster eller bygga varumärkeskännedom.

AdWords är ett komplext system med många inställningsmöjligheter men är samtidigt uppbyggt så att de flesta med relativt få steg kan starta upp en annonsering och driva trafik till sin hemsida.

Söknätverket

Annonser skapade i AdWords kan visas på en mängd olika webbsidor men en av de mest kända är på söksidan, t.ex. www.google.se. Här visas annonserna ovanför sökresultatet och är markerade med ordet Annons, se skärmklippet nedan.

Skärmklipp på en AdWords-annons

Annonsen ovan visas på grund av att det gjorts en sökning på ordet ”hotell”. Företaget, i det här fallet Hotels.com, har angett att när någon söker på ordet hotell så ska deras annons visas. Företag betalar inget för att annonsen visas utan betalar först när någon klickar på annonsen.

Ett annat sätt att annonsera på är genom något som Google kallar Display-nätverket.

Display-nätverket

AdWords Display-nätverk är en samling på över 2 miljoner hemsidor där ägarna upplåter annonsutrymmen till annonsörer. Via AdWords kan man som företag skapa annonser (text, bild, rörlig bild, video mm.) som visas på relevanta hemsidor. Se nedan för lite olika format på annonser.

Fyrkantig annons för kampanjen Vår Bästa Tid är nu Rektangulär annons för kampanjen Vår Bästa Tid är nu

AdWords analyserar kontinuerligt alla hemsidor i nätverket och placerar de mest relevanta annonserna på rätt ställe. T.ex. om någon driver en hemsida där de precis skrivit om sin resa till Norge så kan annonser rörande flyg till Norge, hotell i Norge, Upplevelser osv. visas på deras hemsida. Som annonsör kan man styra vilka typ av hemsidor man helst vill synas på och vilka hemsidor man inte vill synas på.

YouTube – TrueView

Ibland så vill man förmedla budskap genom film och då kan man göra detta på Youtube. Det finns olika sätt att annonsera på YouTube men det vanligaste är att det visas ett reklamklipp innan det riktiga klippet startar. Om den som tittar på klippet klickar på eller tittar klart på reklamklippet så debiteras man som annonsör, annars inte. Nedan kan du se hur en annons från Åhléns spelas före en film på Youtube.

AdWords Partner

Vi är AdWords-Partners och det betyder att vi har tillräcklig kunskap och erfarenhet för att Google ska vara beredda att visa att de är partner med oss.

AdWords Partner-logga

?>